رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در کشور ما همیشه جایگاه معلم و جایگاه فرهنگیان در قلب جامعه بوده است، افزود: جایگاه و ارزش فرهنگیان و معلمان نباید متاثر از شرایط مقطعی زیر سوال رود و آسیب ببیند و یا با مسائل مادی معاوضه شود، چراکه سعادت و پیشرفت چیزی نیست که کسی با پول آن را محقق کند.
وی با اشاره به اینکه، باید بتوانیم این انشاء تاریخی را از ذهن خود و بچهها دور کنیم که "علم بهتر است یا ثروت"؟، گفت: علم همان ثروت است و آن مهارتی که علم را به ثروت تبدیل میکند در خانه و مدرسه متولد میشود.
اسلامی در ادامه گفت: نیرویی که مدرک دکترا و کارشناسی ارشد دارد، اما بیکار است، معنا ندارد چرا که این تحصیلات برای کارآفرینی است. چه مسیری را رفتهایم که این حاصل شده است؟ در حال حاضر همه انتظار دارند اشتغال آنها دولتی باشد و استخدام شوند. در حال حاضر این ذهنیت نیروی انسانی ما شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی معتقد است که فرآیند تبدیل علم و دانش به فناوری، فناوری به صنعت و ثروت و نهایتا تاثیرگذاری در جامعه یک مهارت چند لایه ترکیبی است که در تعامل مدرسه و خانواده باید رخ دهد.
وی در بخش دیگر سخنان خود با یادآوری رونمایی سند توسعه راهبردی سازمان انرژی اتمی در۲۰ فروردین سال جاری، گفت: مطابق با این سند در حوزه نیروگاهی در این بازه زمانی یعنی برنامه بیست ساله باید حداقل ۲۰ هزار نیروی متخصص تربیت کنیم. ما در این سند، تاثیر گذاری انرژی اتمی در بخشهای مختلف زندگی مردم را تعریف کرده ایم.
اسلامی چرخه سوخت هستهای را یک چرخه قدرت ساز دانست و با بیان این که انرژی اتمی ربطی به بمب ندارد، خاطر نشان کرد که بمب را میگویند تا اجازه دسترسی به این فناوری را پیدا نکنیم. ما در بخش مولکولی بر روی آب سنگین کار میکنیم و امسال توانستیم خط تولید قطره غربالگری نوزاد از آب سنگین را راه اندازی کنیم. قبل انقلاب نیز با ورود به حوزه فناوریهای نوین و نوظهور به دلیل آنکه قدرت ساز است مخالف بودند. جمهوری اسلامی ایران کمتر از ۲ درصد ظرفیت اتمی جهان را در اختیار دارد، اما ۲۵ درصد بازرسی جهان را در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و برجام را با تخریب و زیر سوال بردن زیر ساخت هستهای شروع کردند.